Trucks Danmark
Trucks Danmark
Hvordan fungerer sikkerhedsselens mekanik?

Hvordan fungerer sikkerhedsselens mekanik?

Emner i denne artikel

Trepunktsselen blev opfundet for tres år siden af Volvo og menes at have reddet over en million liv. Så hvad er teknologien bag sikkerhedsselen, og hvordan fungerer den?

I dag er trepunktsselen en standardfunktion i alle lastvogne rundt om i verden. Oprindeligt brugte man en fast sele, men rulleselen/den udtrækkelige sikkerhedssele, som vi kender den i dag, blev introduceret i USA i midten af 1950'erne, og trepunktselen blev lanceret af Volvo fire år senere.

Teknologien bag din moderne sikkerhedssele i lastvognen er ligetil. Trepunktsselen er en Y-formet kombination af hofte- og skuldersele, der trækkes over kroppen og låses fast i spændeholderen. Den begrænser energien fra dine skuldre, dit bryst og dit bækken, når køretøjet bevæger sig.

Sikkerhedsselen er forbundet til en tilbagetrækningsmekanisme, hvor en spole gør det muligt at rulle sikkerhedsselen ud og stramme op efter ønske. En låsemekanisme reagerer på enhver form for stærk kraft eller hurtig bevægelse såsom et sammenstød eller en kraftig opbremsning ved øjeblikkeligt at forhindre spolen i at rotere og sikrer dermed din krop mod en pludselig bevægelse fremad.
Et andet vigtigt element i teknologien bag sikkerhedsselen er forstrammeren, en ændring, der blev introduceret i 1990'erne ؘ– omtrent samtidig med, at airbaggen blev taget i brug. En eksplosiv ladning driver et skjult stempel, når sensorerne registrerer et brat stop af køretøjets bevægelse. Stemplet driver derefter spolen, som stofremmen er pakket rundt om. Denne øjeblikkelige tilbagetrækning trækker din krop fast tilbage i sædet.

Airbags og sikkerhedsseler er designet til at arbejde sammen, ikke erstatte hinanden. Sikkerhedsselen holder dig fast i køretøjet under et sammenstød, mens airbaggen afbøder slag mod hovedet og overkroppen for at minimere kvæstelser.
Sikkerhedsseler i lastvogne var oprindeligt monteret på B-søjlerne, men er nu ofte monteret på selve sædet. Dette øger komforten, da det følger bevægelsen skabt af affjedringen i det moderne førerhus.

Når det gælder brug af sikkerhedssele, ved vi, at denne brug er statistisk lavere i lastvogne, og undersøgelser viser, at omkring en tredjedel af chaufførerne ikke bruger selen. Arten af transportopgaver gives ofte som en grund til dette. For eksempel kan de, der arbejder med distributionskørsel i byerne eller renovationskørsel, betragte det som tidskrævende og unødvendigt hele tiden at skulle tage sikkerhedsselen af og på, når de konstant stiger ind og ud af førerhuset.

Den barske sandhed er dog, at 50 procent af de personer i lastvogne, der bliver dræbt i trafikulykker, ville have overlevet, hvis de havde spændt selen. Uanset om det er dovenskab, manglende komfort eller simpelthen en dårlig vane, er de få grunde til ikke at bruge sikkerhedssele ikke tilstrækkeligt argument i forhold til den million liv, denne nyskabelse inden for sikkerhed har reddet.

Vil du gerne vide mere?

Download min illustrerede vejledning til sikkerhedsselens mekanik og til, hvordan du bruger sikkerhedsselen på den rigtige måde.

Download
For spørgsmål angående indhold på Knowledge Hub, kontakt os >>

Hold dig opdateret

Abonner på nye artikler