Trucks Danmark
Trucks Danmark
Sådan kører du af en motorvej på en brændstofeffektiv måde

Sådan kører du af en motorvej på en brændstofeffektiv måde

Emner i denne artikel

Kørsel i friløb kan gøre det at nærme sig en afkørsel på en motorvej bemærkelsesværdigt brændstofeffektivt. En motor, der kører med lave omdrejninger, kræver ikke meget bremsekraft, så friløb er ofte muligt fra længere afstand. Jeg vil her forklare hvorfor, og hvordan man gør det.

For det første skal du undgå at bruge tillægsbremserne, når du nærmer dig et kryds, for at køre brændstofeffektivt. De omdanner lastbilens kinetiske energi til varme, og det resulterer i tabt momentum. Når du nærmer dig et kryds, er det optimalt for brændstoføkonomien med mindst mulig opbremsning. Det betyder ikke noget, om du bruger drifts-, tillægs- eller motorbremserne, det er stadig spild af energi.

Friløb er nøglen

For at finde en god balance er det normalt bedre at køre i friløb, når lastbilen har det største kinetiske potentiale. Som chaufførunderviser anbefaler jeg, at man, når trafikken tillader det, bremser ned fra marchhastighederne til ca. 50 km/t ved at køre i friløb. På den måde bruger du luftfriktionen til opbremsning i stedet for bremserne. Dette er stort set altid muligt i fladt terræn og ved mindre hældninger. Ned ad bakke kan det være nødvendigt at bruge tillægsbremserne for at hjælpe med at opretholde en fornuftig tilkørselshastighed.

Når kørslen foregår i fladt terræn ved hastigheder under 50 km/t, skal du bruge de automatiske tillægsbremser. Tillægsbremserne alene er ikke effektive nok til at reducere hastigheden, og når man skifter gear og bruger dem alene, kan det føles ukontrolleret og ubehageligt. En lastvogn, der kører med mindre end 50 km/t, har meget lidt kinetisk energi tilbage, så det gør ikke nogen skade at bruge driftsbremserne en smule, mens man nærmer sig. Det vil bestemt ikke forårsage nogen væsentlig slitage. Brug af de automatiske tillægsbremser og bremsning med foden giver dig også chancen for at forudse, hvad andre laver, og køre frem til krydset på en tryg måde. Dette er endnu vigtigere i forhold til potentielle omkostningsbesparelser end at forsøge at forlænge levetiden for driftsbremserne ved at bruge tillægsbremserne ved lave hastigheder.

Lastvognen kører i friløb flere kilometer

Når jeg kører i friløb på en flad vej, ved jeg, at et vogntog på 37 ton vil køre i friløb i to kilometer. Så dette er langt den billigste måde at nærme sig et kryds på, så længe du forbereder dig på god afstand. På en flad motorvejsstrækning, før man kører af en afkørsel, burde dette ikke være et problem, da skiltningen normalt er synlig på et meget tidligt tidspunkt.

Jeg erkender, at en tilkørsel på to kilometer ikke altid er realistisk, men omkostningsbesparelserne gør det i det mindste værd at forsøge at finde frem til en god balance mellem ikke at bremse og at have en fornuftig tilkørselsafstand.

Vil du gerne vide mere?

Hvis du vil vide mere, kan du downloade min vejledning til, hvordan man kører af motorvejen på en brændstofeffektiv måde. Jeg håber, du finder det nyttigt.

Download

Hold dig opdateret

Abonner på nye artikler