Ture på tværs af kontinentet. Tunge transportopgaver. Eller daglige, lokale leveringer. Vi har en lastvogn, der passer til dine behov – uanset hvilke behov det er.
Vil du leje en lastbil?Få flere oplysninger om udlejning
Hold din lastvogn i gang ude på vejene med originale Volvo-reservedele og Volvo-lastvognstilbehør.
Maksimer din lastvogns driftstid med original Volvo-service og Volvos servicekontrakter.
Lastvognsflådestyring og serviceydelser, så du får mest muligt ud af din virksomhed.
Finansiering, udlejning og forsikring af lastvogne skræddersyet til din virksomhed.
Kontakt vores forhandlere og serviceværksteder.
Få kontrol over din flåde. Øg driftstiden og effektiviteten. Og få en stabil ydelse og en god bundlinje.
Vores økonomiske løsninger er udformet, så de er til fordel for dig og din virksomhed. Sådan fungerer det.
Pressemeddelelser og virksomhedsnyt: hjælper dig med at holde dig opdateret.
Hvis du har ubesvarede spørgsmål, kan vi hjælpe dig
Et udvalg af billeder og videoer, der dækker hele udvalget
Opdaterede oplysninger, dybdegående artikler, nyheder og debat. Find magasinet her
Abonner på vores videoer på YouTube, bliv fan på Facebook, eller følg vores tweets på Twitter.
Fuld kontrol lige ved hånden. Vores apps gør tingene enklere.
Modtag nyheder fra din Volvo forhandler direkte i din mailbox
Pressemeddelelser og virksomhedsnyt: hjælper dig med at holde dig opdateret.
Hvis du har ubesvarede spørgsmål, kan vi hjælpe dig
Et udvalg af billeder og videoer, der dækker hele udvalget
Opdaterede oplysninger, dybdegående artikler, nyheder og debat. Find magasinet her
Abonner på vores videoer på YouTube, bliv fan på Facebook, eller følg vores tweets på Twitter.
Fuld kontrol lige ved hånden. Vores apps gør tingene enklere.
Modtag nyheder fra din Volvo forhandler direkte i din mailbox
Leder du efter billeder og videoer?Gennemse galleriet
Kvalitet gennemsyrer alt, hvad vi foretager os. Sådan, hvordan det styrer vores arbejde.
Sikkerhed omfatter meget mere end at beskytte chaufførerne i tilfælde af uheld. Find ud af hvorfor.
Et vigtig fokusområde for os. Læs om, hvordan vi udvikler og implementerer vigtige miljøvenlige løsninger.
Søg efter ledige jobs her.
Få flere oplysninger om koncernen – og udforsk websteder med vores andre forretningsområder.
Kvalitet gennemsyrer alt, hvad vi foretager os. Sådan, hvordan det styrer vores arbejde.
Sikkerhed omfatter meget mere end at beskytte chaufførerne i tilfælde af uheld. Find ud af hvorfor.
Et vigtig fokusområde for os. Læs om, hvordan vi udvikler og implementerer vigtige miljøvenlige løsninger.
Søg efter ledige jobs her.
Få flere oplysninger om koncernen – og udforsk websteder med vores andre forretningsområder.
Vi vil altid meget gerne have feedback. Se, hvordan du kan kontakte os.
Kontakt osFå mere at vide om Volvo Trucks globalt.Besøg vores globale websted
Vi søger jævnligt nye, dygtige medarbejdere, som ønsker at arbejde med kunderelationer i et dynamisk miljø. Er du den, vi søger?
Vores sælgere har typisk en teknisk- eller handelsrettet uddannelse. De kommer med erfaring fra lastvogns-, varevogns eller personbilbranchen.
Som lastvognsmekaniker hos Volvo arbejder du med reparation, service og vedligeholdelse af vores produkter.
Som udlært lastvognmekaniker får du et spændende job, hvor hverken arbejdsdagene eller kundernes udfordringer er ens.
Som værkfører i Volvo Danmark er du kundernes og medarbejdernes midtpunkt.
Vi søger jævnligt nye, dygtige medarbejdere, som ønsker at arbejde med kunderelationer i et dynamisk miljø. Er du den, vi søger?
Vores sælgere har typisk en teknisk- eller handelsrettet uddannelse. De kommer med erfaring fra lastvogns-, varevogns eller personbilbranchen.
Som lastvognsmekaniker hos Volvo arbejder du med reparation, service og vedligeholdelse af vores produkter.
Som udlært lastvognmekaniker får du et spændende job, hvor hverken arbejdsdagene eller kundernes udfordringer er ens.
Som værkfører i Volvo Danmark er du kundernes og medarbejdernes midtpunkt.
Kørsel i friløb kan gøre det at nærme sig en afkørsel på en motorvej bemærkelsesværdigt brændstofeffektivt. En motor, der kører med lave omdrejninger, kræver ikke meget bremsekraft, så friløb er ofte muligt fra længere afstand. Jeg vil her forklare hvorfor, og hvordan man gør det.
For det første skal du undgå at bruge tillægsbremserne, når du nærmer dig et kryds, for at køre brændstofeffektivt. De omdanner lastbilens kinetiske energi til varme, og det resulterer i tabt momentum. Når du nærmer dig et kryds, er det optimalt for brændstoføkonomien med mindst mulig opbremsning. Det betyder ikke noget, om du bruger drifts-, tillægs- eller motorbremserne, det er stadig spild af energi.
For at finde en god balance er det normalt bedre at køre i friløb, når lastbilen har det største kinetiske potentiale. Som chaufførunderviser anbefaler jeg, at man, når trafikken tillader det, bremser ned fra marchhastighederne til ca. 50 km/t ved at køre i friløb. På den måde bruger du luftfriktionen til opbremsning i stedet for bremserne. Dette er stort set altid muligt i fladt terræn og ved mindre hældninger. Ned ad bakke kan det være nødvendigt at bruge tillægsbremserne for at hjælpe med at opretholde en fornuftig tilkørselshastighed.
Når kørslen foregår i fladt terræn ved hastigheder under 50 km/t, skal du bruge de automatiske tillægsbremser. Tillægsbremserne alene er ikke effektive nok til at reducere hastigheden, og når man skifter gear og bruger dem alene, kan det føles ukontrolleret og ubehageligt. En lastvogn, der kører med mindre end 50 km/t, har meget lidt kinetisk energi tilbage, så det gør ikke nogen skade at bruge driftsbremserne en smule, mens man nærmer sig. Det vil bestemt ikke forårsage nogen væsentlig slitage. Brug af de automatiske tillægsbremser og bremsning med foden giver dig også chancen for at forudse, hvad andre laver, og køre frem til krydset på en tryg måde. Dette er endnu vigtigere i forhold til potentielle omkostningsbesparelser end at forsøge at forlænge levetiden for driftsbremserne ved at bruge tillægsbremserne ved lave hastigheder.
Når jeg kører i friløb på en flad vej, ved jeg, at et vogntog på 37 ton vil køre i friløb i to kilometer. Så dette er langt den billigste måde at nærme sig et kryds på, så længe du forbereder dig på god afstand. På en flad motorvejsstrækning, før man kører af en afkørsel, burde dette ikke være et problem, da skiltningen normalt er synlig på et meget tidligt tidspunkt.
Jeg erkender, at en tilkørsel på to kilometer ikke altid er realistisk, men omkostningsbesparelserne gør det i det mindste værd at forsøge at finde frem til en god balance mellem ikke at bremse og at have en fornuftig tilkørselsafstand.
Tatu has several years of experience as a truck driver and is currently working with driver development at Volvo Trucks.
Det kan være fristende at køre så hurtigt som muligt, især når man prøver at overholde en stram deadline. At gøre det …
Byrden ved ny lovgivning, der påvirker lastvognsbranchen, kan ofte føles skræmmende, især når man arbejder lange timer …